Tulossa pian taidemuseolle! Ajankohtainen näyttely Koulu + taide avautuu 6.10.

Muistatko oman koulutaipaleesi varrelta kohtaamaasi taidetta koulun tiloissa? Millaista taidetta kouluihin on valikoitu eri aikoina? Mistä ajatus juontaa juurensa?

Taiteilija Venny Soldan-Brofeldt (1863-1945) oli vuonna 1906 perustamassa Taidetta kouluihin -yhdistystä. Yhdistyksen keskeinen tavoite oli taata laadukas taide kouluihin osaksi kaikkien lasten arkea. Koulujen taideteosten tärkeänä tehtävänä nähtiin lasten ja nuorten kasvattaminen kokonaisvaltaisesti, sivistys.

Koulu + taide -näyttely luo katsauksen suomalaisen taidekasvatusajattelun menneisyyteen ja nykypäivään. Taiteen saattaminen lasten ulottuville oli keskeinen tavoite liberaalin sivistyneistön parissa 1800-luvun lopun Euroopassa. Lasten viettäessä yhä suuremman osan nuoruudestaan koulun piirissä, oli tärkeää, että kouluympäristö tarjoaisi tilaisuuden heidän kauneusaistinsa herättämiselle.

“Vaatimus taiteen saamiseksi kansalle ja lapsille on kerran tuleva yhtä luonnolliseksi kuin vaatimus koulujen, kirjastojen, terveyshoidon ym. saamiseksi.” Näin kirjoitti jo vuonna 1907 Ateneumin taidekokoelmien intendentti ja Taidetta kouluihin -yhdistyksen yksi perustajajäsen Torsten Stjernschantz (1882–1953).

Näyttely esittelee valikoiman koulujen taidetta 1900-luvun alusta tähän päivään. Millainen taide on katsottu sopivaksi kouluun? Näyttelyssä kuuluu myös tämän päivän koululaisten ääni, millaista taidetta kouluissa pitäisi olla? Näyttelyssä mukana teoksia Nils Jacob Blommérilta, Clémentine-Hélène Dufaulta, Maria Dunckerilta, Magnus Enckellilta, Pekka Haloselta, taiteilijaryhmä IC98:lta, Eero Järnefeltiltä, Ida Silfverbergilta, Venny Soldan-Brofeldtilta, Louis Sparrelta ja Ellen Thesleffiltä.

Avoinna 6.10.2024-23.2.2025
loka-helmikuu
ke-su klo 10-17

Järvenpään taidemuseo