Syyslomalla takaisin koulun penkille? Taidemuseon Koulu + taide -näyttelyssä tapahtuu lomaviikolla!

Tule viettämään syyslomaa taiteen parissa Järvenpään taidemuseolle! Jos lomailu kyllästyttää, Järvenpään taidemuseolla pääset takaisin koulun penkille! Uusi Koulu + Taide – Kauneusaistin kasvattamista -näyttely vie aikamatkalle koulujen taiteeseen aina 1900-luvun alusta tähän päivään.

Tule kokemaan, miten Venny Soldan-Brofeldtin aloitteesta syntynyt Taidetta kouluihin -yhdistys vaikutti suomalaisten koulujen taidekasvatukseen ja tutustu uusiin koulujen taideteoksiin, kuten IC98ja Maria Dunckerin luomiin teoksiin. Taidemuseon lasten oma toiminnallinen tila, eli pedatila on myös uudistunut ja kutsuu sinut vahanajan koululuokkaan – miten sujuu kaunokirjoitus, entä matematiikan yhteenlasku?

Erityisesti lapsille suunnattua ohjattua toimintaa järjestetään keskiviikkona 16.10. klo 13, kun ohjelmassa on lasten oma opastus Koulu + taide näyttelyyn. Opastus on suunniteltu alakouluikäisille tai sitä nuoremmille ja se kestää noin 30min. Millaista oli koulujen taide ennen, entä nyt? Kuinka monta silmää löytyy Maria Dunckerin veistoksesta? Opastuksen jälkeen museolla on mahdollisuus osallistua kierrätystaidepajaan. Materiaaleina toimivat muun muassa taidemuseon menneiden näyttelyiden julisteet ja kirjaston poistokirjat. Työpaja on ilmainen! Ennakkoilmoittautumista ei tarvita.

Koulu + taide – kauneusaistin kasvattamista su 6.10. alkaen
Aikamatka koulujen taiteeseen 1900-luvun alusta nykypäivään!

Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin kokoelmanäyttely
Suomen kattavin kokoelma Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin taidetta on esillä Järvenpään taidemuseossa. Lapsille löytyy näyttelystä paljon tutkittavaa – seuraa lokkia ja sammakkoa, löydätkö Vennyn ateljeen? Kysy kassalta Taidepärekori tai osallistu suosittuun museobingoon!

Liput:
9 € / 8 € / 4 € tai Museokortti, Kaikukortti
Alle 18-vuotiaat maksutta.

Taidemuseo on avoinna normaalisti syyslomaviikolla ke-to klo 10–17, pe 10-14, la-su klo 10-17.

Yksityiskohta taiteilija Maria Dunckerin veistoksesta Metsän silmät (2024).

Tapahtumat syyslomaviikolla

Puheenvuoro: FT Oona Myllyntaus – Koulujen taide kasvatuksessa
Su 13.10. klo 13
Oona Myllyntaus on kasvatustieteilijä ja julkisen taiteen tutkija, joka väitteli vuonna 2023 tohtoriksi koulujen julkisesta taiteesta. Hän pohtii puheenvuorossaan, miten koulujen taide on muuttunut monikulttuuristuneessa ja visuaalistuneessa kulttuurissamme. Onko Taidetta kouluihin -yhdistyksen aate kauneusaistin kasvatuksesta yhä elinvoimainen? Luento kestää 45 minuuttia, ja osallistua voi museon pääsylipulla. Paikkoja on rajoitetusti!

Taidemuseon uudistettu toiminnallinen tila vien vanhanajan tunnelmaan. Kuva: Järvenpään taidemuseo / Mikhail Olykainen

Syyslomapuuhaa lapsille
Ke 16.10. klo 13
Koulu + Taide -näyttelyssä järjestetään lapsille suunnattu opastus ja askartelupaja. Osallistuminen museon pääsylipulla tai Museokortilla / Kaikukortilla. Alle 18-vuotiaat maksutta.

Syyslomaviikon taidekävelykierros Kinnarin koululla
Ke 16.10. klo 16–17
Harvinainen mahdollisuus tutustua Kinnarin koulun julkiseen taiteeseen! Kierroksella nähdään paikkasidonnaisia taideteoksia, joita ovat toteuttaneet muun muassa Susanna Autio, Kim Jotuni, Jussi Juurinen ja Aino Louhi. Kierroksen kesto on noin tunti, ja osallistuminen tapahtuu museon pääsylipun hinnalla tai Museokortilla (vain käteismaksu, varauduthan tasarahalla kiitos).

Paikka: Kinnarin koulu, Koulukatu 3, 04430 Järvenpää. Huom! Sisäänkäynti pääovesta, Metsolantien puolelta.

IKÄKUU: Opastus Koulu + Taide -näyttelyyn
La 19.10. klo 11
Syksyn ikäkuussa tarjoamme ikäystävällisen opastuksen Koulu + Taide -näyttelyyn. Kierroksella kuullaan lisää teoksista ja muistellaan koulujen taiteen historiaa. Opastus kestää 30 minuuttia ja on kaikille avoin.

Tervetuloa viettämään syyslomaa Järvenpään taidemuseolle!