Järvenpään kaupungin taidekokoelman teokset tukemassa mielenterveyttä

HUS:in tiloissa on viihtyisää. Teos oikealla Järvenpään kaupungin taidekokoelmasta Pär Erik Granfelt, Istuva henkilö.

Järvenpään taidemuseon julkisen taiteen kokoelmasta on sijoitettu 13 teosta HUS Mielialahäiriöpoliklinikan aikuispsykiatrian yksikköön Järvenpäähän. Yksikkö sijaitsee keskeisellä paikalla Järvenpään keskustassa ns. Bulevardikorttelissa.

Teosvalinnat tehtiin yhteistyössä Järvenpään taidemuseon ja HUS taidetoimikunnan kanssa. Yksikköön sijoitetut teokset ovat maalauksia ja grafiikantöitä. Aihepiireinä teoksissa ovat luonto sekä ei-esittävä taide, näiden teemojen katsottiin sopivan kohteeseen parhaiten. Sijoitettujen teoksen taiteilijoihin lukeutuu mm. Raimo Kanerva, Elina Luukanen, Seppo Kärkkäinen ja Pauli Pyykölä.

Pauli Pyykölän abstrakti maalaus käytävässä.

”Julkisen taiteen kokoelman on tarkoitus olla esillä. On hienoa saada sijoittaa hieman isompi kokonaisuus pysyväisemmin esille. Taide myös tutkitusti vaikuttaa mielenterveyteen, joten tämä sijoituspaikka on minulle erityisen tärkeä.”, kommentoi Järvenpään taidemuseon kokoelma-amanuenssi Leena Kauppinen.

Teokset on sijoitettu kohteeseen toistaiseksi. Ripustuspäivänä yksikön henkilökunta otti teokset vastaan positiivisella mielellä. Valkoiset seinät saivat väriä ja aulatilat uutta ilmettä. Kohteeseen on sijoitettu taidetta myös HUS:n omasta taidekokoelmasta. Teoksia on siirretty kohteeseen esimerkiksi entisestä Kellokosken yksiköstä.

Teoksia ripustetaan HUS Mielihäiriöpoliklinikan käytäville kesäkuussa 2024.

Lisätietoja

Kokoelma-amanuenssi Leena Kauppinen, etunimi.sukunimi@jarvenpaa.fi, 040 315 2836